Blog
Jerzy Lackowski
Jerzy Lackowski
Jerzy Lackowski redaktor
56 obserwujących 118 notek 165867 odsłon
Jerzy Lackowski, 20 lipca 2012 r.

MEN również troszczy się o "samych swoich"

Od kilku dni głównym politycznym tematem stały się "taśmy Elewarru" i będąca ich pokłosiem dymisja ministra rolnictwa. Tymczasem ujawnione kilkanaście dni wcześniej skandaliczne wydarzenia związane z prowadzonym pod egidą Ministerstwa Edukacji Narodowej konkursem na projekt e-podręcznika dla polskich szkół przemknęły przez media bez specjalnego zainteresowania ze strony dziennikarzy i obserwatorów polskiego życia publicznego. Podobny brak szczególnego zainteresowania obserwujemy w odniesieniu do całości działań MEN-u w realizacji projektu "Cyfrowa szkoła", chociaż działania urzędników oświatowych w istocie bliskie są metodom stosowanym przez ludzi związanych z ministerstwem rolnictwa. Zresztą generalnie sposób dysponowania przez MEN przeznaczonymi na edukację środkami unijnymi już dawno powinien zostać poważnie skontrolowany przez podmiot niezależny od polityków rządzącej koalicji.

Ekipa, która po jesiennych wyborach 2007 r. opanowała gmach na al. Szucha do perfekcji opanowała sztukę dbania o "samych swoich". Korzysta ona z przekazanych do jej dyspozycji sporych środków unijnych, marnotrawiąc je wręcz wzorcowo. Zaczęła od projektu nowego nadzoru pedagogicznego, za który bezpośrednio odpowiadała ówczesna wiceminister Szumilas. To właśnie ona powierzyła kierowanie nim szerzej wówczas nieznanej Joannie Berdzik, która niejako przy okazji została dyrektorem Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wcześniej owa pani była prezesem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO), do którego trafiła jako dyrektor szkoły podstawowej. Przerabiając kilkadziesiąt mln zł stworzono system oceny jakości pracy szkół, nie tyle służący ukazywaniu autentycznej jakości ich pracy, ile zamazywaniu rzeczywistości. Można stwierdzić, że w nagrodę J. Berdzik została w nowym rozdaniu rządowym wiceministrem edukacji. I to właśnie ona nadzorowała konkurs na wyłonienie firmy, która będzie odpowiedzialna za  wdrażanie e-podręcznika, jak też całość działań MEN związanych z "Cyfrową szkołą". Dziennikarze "Rzeczpospolitej" ujawnili, iż to wielomilionowe zlecenie otrzymała firma blisko z nią związana.

Można odnieść wrażenie, iż najczęściej najbardziej atrakcyjne finansowo projekty, od czasu objęcia resortu edukacji przez ludzi związanych z PO, trafiają do ściśle ograniczonego kręgu osób. Są to ludzie z Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) oraz z OSKKO. Wiceminister Berdzik w latach 2007-2010 była dyrektorem Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty prowadzonych przez CEO. Po opisaniu przez "Rzeczpospolitą" przebiegu konkursu związanego z e-podręcznikiem minister Szumilas zarządziła kontrolę procedury, za którą odpowiadała jej zastępczyni, ale bynajmniej nie niezależnemu od MEN podmiotowi, tylko urzędnikom z ministerstwa. W piątek 06.07. zespół kontrolny miał podjąć czynności w Ośrodku Rozwoju Edukacji (ORE), ta bowiem placówka, podległa MEN, bezpośrednio prowadziła procedurę konkursową, a już w poniedziałek 09.07. wiceminister Berdzik ponownie ogłosiła zwycięzcą konkursu już wcześniej wyłonioną firmę Progress Framework, zresztą kompletnie nieznaną w branży, której jedyne projekty związane z e-learningiem realizowane były dla Centrum Edukacji Obywatelskiej. Również CEO uzyskało od ORE zlecenie na prowadzenie szkoleń dla nauczycieli w ramach projektu "Cyfrowej szkoły". Skądinąd polski podatnik utrzymuje ORE jako placówkę, która winna m.in. prowadzić doskonalenie nauczycieli, a tymczasem okazuje się, iż w tym przypadku staje się ona jedynie pośrednikiem. Tak oto wszystko rozgrywa się w zamkniętym kręgu ORE - CEO - OSKKO (z nim związani są ludzie firmy Progress Framework). Smaczku całej historii dodaje fakt, iż osoba mająca koordynować projekt e-podręcznika nie posiada żadnego przygotowania informatycznego, ale za to wywodzi się ze środowiska OSSKO, a Progress Framework to niewielka pięcioosobowa firma, w której nie pracuje żaden grafik komputerowy. Sprawa prowadzenia owej dziwnej kontroli, w której ludzie z MEN kontrolowali właściwie samych siebie oraz jej fikcyjność, winna wstrząsnąć obserwatorami polskiego życia politycznego i spowodować serię dymisji w resorcie edukacji. Zresztą całość działań MEN związanych z "Cyfrową szkołą" zasługuje w pełni na określenie "ciąg skandali". Skądinąd minister Szumilas jawi się w całej historii jako patron wiceminister Berdzik, która z kolei zdaje się być szarą eminencją resortu.

Środowisko CEO wywodzi się w większości z kręgów lewego skrzydła dawnej Unii Demokratycznej. Stąd też trudno się dziwić, iż nasycone z nim związanymi ludźmi ministerstwo edukacji z takim uporem broni skandalicznego podręcznika do historii dla szkół średnich "Ku współczesności". Zresztą od jesieni 2007 r. realizowana jest przez MEN polityka edukacyjna bardzo bliska właśnie temu środowisku. W ostatnich dniach posłowie sejmowej komisji edukacji i zaproszeni na nią goście mogli obserwować "popisy" wiceminister Berdzik broniącej podręcznika "Ku współczesności". Dzięki Maciejowi Świrskiemu obszerne relacje z tych posiedzeń znalazły się także w Salonie24.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

Doktor nauk humanistycznych, absolwent fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Jagiellońskim, dyrektor Studium Pedagogicznego UJ. W latach 1990 - 2002 wojewódzki kurator oświaty w Krakowie, były doradca parlamentarnych komisji edukacyjnych, w latach 1998 - 2001 członek Rady Konsultacyjnej MEN ds. Reformy Edukacji, w latach 1990 - 2002 radny Miasta Krakowa, były wiceprzewodniczący wojewódzkiego krakowskiego Sejmiku Samorządowego. Członek zespołu edukacyjnego Rzecznika Praw Obywatelskich /w latach 2003 - 2010/. Kieruje pracami Komitetu Obywatelskiego "Edukacja dla Rozwoju". Autor projektu "Szkoła obywateli". Zajmuje się badaniami efektywności funkcjonowania systemów oświatowych i szkół, jakości pracy nauczycieli, zasad finansowania edukacji ze szczególnym uwzględnieniem możliwości wprowadzenia do niej mechanizmów rynkowych.

image

Ostatnie notki

Tagi

Tematy w dziale